Знам за 7 - 2.9. Биоценози (природни съобщества)
Понеделник, 01 Май 2017, 04:30Добре дошли Гост | RSS
Знам за 7
Сайт меню
Статистики

Общо онлайн: 1
Гости: 1
Потребители: 0
Вход във форума

2.9. Биоценози (природни съобщества)



Биоценози (природни съобщества)


1. Определение за биоценоза – съвкупност от популации на различни видове, които обитават определен ареал и са свързани помежду си

2. Състав на биоценозата – включва популации от:

     А) растения (фитоценоза)

     Б) животни (зооценоза)

     В) микроби (микробоценоза)

     Г) гъби (микоценоза)

3. Видове биоценози

     А) в зависимост от разнообразието на видове

  - прости (бедни на видове)

  - сложни (богати на видове)

     Б) в зависимост от начина на възникване

  - естествени

  - изкуствени

4. Екологичен доминант – един или няколко вида, от които зависят процесите в биоценозата

5. Структура на биоценозата

     А) морфологична – определя се от външния вид на биоценозата

   - вертикална – опеделя се от разположението на индивидите един спрямо друг

   - хоризонтална – определя се от хранителните взаимоотношения

* индивидуална консорция

* популационна консорция

* синузиална консорция

     Б) функционална – определя се от хранителните връзки между индивидите от различните видове в биоценозата



Препоръчани източници:

1. Биоценоза

2. Учебник по екология - Чипев, Бъчварова, Дойчинов


Методически идеи за учители:

1. Актуализация 

Попълва се стълбицата за нивата на организация на организмите. Може да се направи като елемент от проверката на знанията на учениците в началото на класа или след като изпитването е приключило.

Атоми, молекули, органели, клетки, тъкани, органи, система от органи, организъм, популация, биоценоза, ......................, .......................... .

Последните два термина може да не се попълват, а този прийом може да се да се използва още веднъж, когато се стигне до тема  2.12. Екосистеми - структура и продуктивност. Кръговрат на веществата и поток на енергията в екосистемите

2. Мотивация 

Чрез въздействие върху емоционалната сфера - учителят разказва за Карл Мьобиус -  немски учен, въвел термина "биоценоза".

Информация за Карл Мьобиус в Уикипедия

Информация за Карл Мьобиус във Википедия (на руски език)


3. Затвърждаване на знанията

При наличие на време, в края на часа, може да се проведе следната игра.

Игра "Индивидуална консорция" 

На листчета се написват имена на животни и се раздават на случаен принцип на някои ученици. Примери за такива животни – кърлеж (2-3 листчета), бактерия (2-3 листчета), бълха (2-3 листчета), мишка, паяк, катерица, глист (2-3 листчета).

Поставя се задача – да се направи консорция на куче. Учениците трябва да съобразят, че кучето е ядрото на индивидуалната консорция и всички, които имат подходящото листче, да се присъединят към него, като се прикрепят по някакъв начин към "кучето". Това са бълхите, кърлежите, глистите, бактериите. Играта може да се направи в края на часа за затвърждаване на знанията. Възможно е да се използва в началото на следващия час за актуализация на знанията. 

Ако остане време, може да се повтори играта с друг консорт, например котка, човек.


4. Домашна работа

Може да се възложи на няколко ученици да направят доклад или презентация, които да бъдат демонстрирани и оценени в началото на следващия час.

Примерни теми: 

"Консорция на куче"

"Консорция на котка"

"Консорция на човек"

"Консорция на аквариумна рибка"


5. Примерни цели: 

Крайна цел: да се формира понятието биоценоза


Междинни цели - в края на часа всеки ученика да може да:

1. Дефинира понятието биоценоза

2. Изброява видовете биоценози

3. Дава примери за всеки вид биоценоза

4. Класифицира биоценозите

5. Описва морфологичната структура на биоценозите

6. Дава примери за консорции

7. Прилага знанията си като създава модел на различни консорции


6. Методи, които може да се използват: 

1. Разказ 

2. Беседа

3. Самостоятелна работа с учебника - при точка 3. Видове биоценози - на учениците може да се постави задача сами да напишат плана на тази точка, след като се запознаят с написаното в учебника на стр. 33.

4. Моделиране 

5. Игра







Търси
Новини
За сваляне - НОВО
Календар
«  Май 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Архив на записите
Приятели на сайта
  • Създайте безплатен уеб сайт
  • Сайт за кръстословици
  • Научно-популярни филми
  • Електронно игрилище